Eksem

Eksem är något som jag inte ens önskar att min värsta fiende får. Otroligt jobbigt och obehagligt. Mitt är ganska dåligt just nu. Jag får mina eksem på händerna, men nu har jag även fått i armvecken och lite på handlederna. Jag har haft eksem till och från i hela mitt liv, men det var för ungefär 3 år sen som jag fick det så kallade "Husmorseksemet". Namnet kommer ifrån förr då kvinnor höll på mycket i vatten och var i princip torr om händerna. Vilket resulterade i utslag. Så jag blir "ful" (som jag kallar det) om händerna när jag är mycket i vatten och är fuktig om händerna. För de flesta som har problem med eksem så blir det värre på vintern, för att det är så pass torrt ute då. Men för mig blir det värre på sommaren, just för att jag är i princip konstant fuktig om händerna.
Eftersom jag har haft eksem i hela mitt liv så har jag blivit väldigt anti mot kortison, bara för att jag vet vad det gör mot kroppen in the long run. Så jag använder inte det förrän att mina händer är vääääldigt dåliga. Och nu har jag börjat med det igen, på en daily basis. Två gånger om dagen, varje dag. Idag fick jag duscha med en diskhandske på handen som är värst (haha, det låter ju jätteroligt), men jag hade inte kunnat duscha annars, det gjorde ont av bara vattnet. När jag blir så här pass dålig så kan jag dra bort jättemycket skinn och jag kliar så det börjar blöda. När jag ska sova så borde jag väl använda bomullsvantarna, men det är obehagligt.
Just nu känns det så jobbigt att jag funderar på om jag måst höra av mig tll hälsocentralen. Jag tycker att hälsocentraler är så struliga och man får aldrig riktigt fram det man vill. Jag kanske bara har dåliga erfarenheter ifrån Krokoms hälsocentral? 
 
Det blev ett långt inlägg den här gången. Men ibland får det bli så. Jag ska lägga mig nu, ska upp tidigt imorron, ska jobba. Hoppas på att det kommer lite fler golfare och underhåller mig än vad det har varit idag!

Kommenterat av andra...

Här kan du lämna ditt avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (kommer inte visas i bloggen)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0